Roguelike – co to znaczy?

Roguelike – co to znaczy?

Roguelike to gatunek gier, który łączy w sobie elementy RPG i klimat Dungeons and Dragons, a dodatkowo całość okraszona jest najczęściej proceduralnym generowaniem lochów. Każda rozgrywka jest niepowtarzalna, ponieważ mapa po której porusza się gracz jest tworzona na nowo wraz z restartem gry.

Roguelike, czyli tzw „rogalik”

Nazwa gatunku nawiązuje do gry o nazwie Rouge, która została stworzona w latach 80. W tytule tym gracz poruszał się po losowo generowanych poziomach w ramach tekstowego interfejsu. Dziś już raczej nie produkuje się gier tekstowych, jednak klimat przemierzania lochów i generowania świata pozostał w grach do dziś. 

Gry Roguelike tworzone są najczęściej przez niewielkie studia niezależne. Dzięki niskim kosztom produkcji oraz angażującej mechanice deweloperzy mają realną szansę na osiągnięcie sukcesu. Na niskie koszty tworzenia takiego tytułu składa się stosunkowo prosta oprawa graficzna, najczęściej w postaci 2D oraz losowo generowane mapy (Nie ma potrzeby projektowania dziesiątek poziomów, wystarczy niewielki zestaw grafik oraz odpowiednie algorytmy).

Przedstawiciele gier roguelike

Do najpopularniejszych przedstawicieli tego gatunku należą m.in.:

  • Darkest Dungeon,
  • Slay The Spire,
  • Hades,
  • Binding of Isaac,
  • Children of Morta.

Gry Roguelike z racji niewielkich wymagań sprzętowych oraz prostej mechanice bardzo często przenoszone są na platformy mobilne. Dzięki temu niewielkie studia mogą zarobić dodatkowe pieniądze na tej samej grze oraz dotrzeć do szerszego grona odbiorców.


Na czym tak właściwie opiera się rozgrywa w produkcjach tego typu? Można ją streścić w kilku słowach: pokonuj wrogów, ulepszaj postać i idź dalej. Tak prosta mechanika, czasem obudowana jest fabułą lub dodatkowymi elementami, jednak rdzeń gry typu roguelike opiera się na tych 3 podstawowych czynnościach. Pomimo swojej prostoty rozgrywka jest niezwykle angażująca i potrafi wciągnąć na długie godziny. Rosnąca popularność gatunku nie wzięła się znikąd, a o jego sile świadczy to, że mali twórcy z powodzeniem są w stanie walczyć o klienta z ogromnymi korporacjami typu EA czy Microsoft.

Student, programista, a w wolnych chwilach pełnokrwisty fan gier komputerowych. Gry RPG zajmują szczególne miejsce w jego sercu, jednak żadnym gatunkiem nie pogardzi. Wyznaje jedną z najważniejszych zasad w środowisku graczy, czyli “Gry łączą, a nie dzielą”.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x