Termin postapo jako skrót od tzw. fantastyki postapokaliptycznej przewija się w branży gier nieustannie. Każdego roku na rynek trafiają produkcje, które w ten czy inny sposób próbują zaserwować graczom iście przerażające doznania. Gry traktujące o świecie po apokalipsie często wykorzystują elementy charakterystyczne dla RPG, horroru, survivalu czy nawet kryminału i komedii. Czym w takim razie dokładnie jest „postapo”? Zapraszamy do lektury!
Skąd wzięło się postapo?
Tematyka związana z apokalipsą, czyli końcem świata i tym, co nastąpi po tych wydarzeniach, znana jest w kulturze masowej od tysiącleci. Wzmianki na ten temat znajdziemy już w Nowym Testamencie w Apokalipsie według św. Jana, ale prawdziwy rozkwit literatury postapokaliptycznej przypada na wiek XIX i XX.
Termin postapo to nic innego, jak wizja świata po jakiejś wielkiej katastrofie. W zależności od konwencji mowa tutaj o wojnie nuklearnej (np. Fallout), niszczycielskim wpływie wirusa, który zamienia ludzi w chodzące trupy (np. The Last of Us), krwiożerczych zombie (seria The Walking Dead), gwałtownych zmianach klimatu, klęskach żywiołowych (np. Frostpunk) i nie tylko. Do upadku cywilizacji mogą się również przyczynić kosmici, siły nadprzyrodzone (Ragnarok z gry God of War) czy znany z np. Terminatora bunt maszyn.
Bohaterów tego typu gier, filmów czy książek cechuje zazwyczaj samotność, wyobcowanie, konieczność podejmowania trudnych moralnie wyborów (np. klasyczne: przeżyć, czy zostać człowiekiem?), podjęcie wędrówki przez świat pełen niebezpieczeństw, próba ratowania świata i tak dalej.
Za pierwszą powieść postapokaliptyczną uważa się powszechnie Ostatniego Człowieka autorstwa Mary Shelley z 1826 roku. Do klasyki literatury i filmu postapo przeszła też Wojna Światów, Droga, Mad Max, Jestem Legendą czy kultowa w Polsce Seksmisja. Najpopularniejszymi grami związanymi z tym gatunkiem są gry Fallout, The Walking Dead, Stalker, Metro, Days Gone czy Horizon: Zero Dawn.
Czym charakteryzuje się gatunek postapo?
Przede wszystkim ukazywane są wówczas wydarzenia tuż po jakiejś wielkiej katastrofie lub podczas próby ratowania świata przed totalnym zniszczeniem. Często też ukazuje się wydarzenia, mające miejsce setki lub tysiące lat po upadku cywilizacji. Świat postapo może, choć nie musi zostać pozbawiony dostępu do technologii.
Ziemia najczęściej ukazana jest w formie bezkresnej pustyni, gdzie z dawnych miast pozostały jedynie zgliszcza, a drogi opanowane są przez maruderów, bandytów i potwory. W innych konwencjach ziemia już się odradza, a ludzie starają się odkryć, jak wyglądała dawna cywilizacja i jakie tajemnice skrywa. Ziemia może być też zalana wodą, skuta lodem czy totalnie nienadająca się do życia, przez co ludzie zmuszeni są chować się głęboko pod ziemią.
W tak przedstawionym świecie ludzkość bywa zdziczała i pozbawiona zasad moralnych. Liczy się przetrwanie i to za wszelką cenę. Gry wykorzystują to w różnoraki sposób, serwując graczom zarówno produkcje RPG skupione na historii, jak i survivale i horrory mające dostarczać adrenaliny. W tej konwencji powstają też liczne gry strategiczne, gry akcji, gry przygodowe, zręcznościówki, gry logiczne i nie tylko.