Najpopularniejsze silniki gier

Najpopularniejsze silniki gier

Silnik jest fundamentem każdej gry. Jego wybór ma miejsce już w początkowej fazie produkcji danego tytułu i to właśnie on definiuje możliwości technologiczne oraz określa granice dla deweloperów. Jakie są najpopularniejsze silniki do gier?

Silnik gry – czyli właściwie co?

Silnik gry jest centralną częścią kodu gry, który odpowiada za interakcję poszczególnych elementów programu w postaci grafiki, fizyki, muzyki czy też dźwięku. Dostarczany jest deweloperom zwykle wraz z zestawem narzędzi, które pozwalają ograniczyć konieczność ingerencji w kod. Silnik gry definiuje również wszelkie ograniczenia gry, tzn. deweloperzy nie stworzą ładniejszej grafiki niż to, na co pozwala silnik. Silniki gier cały czas ewoluują i w dużej mierze to właśnie one definiują rozwój technologiczny branży.

Najpopularniejsze silniki gier

Stworzenie silnika jest bardzo kosztownymi i pracochłonnym procesem. Wymaga doświadczonego zespołu programistów wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach, takich jak fizyka, grafika 3D, oświetlenie czy cyfrowe przetwarzanie dźwięku. Rozwiązaniem tego problemu okazały się silniki tworzone i rozwijane przez zewnętrzne firmy, które ściągają  z twórców obowiązek pisania technologii od nowa i pozwalają na skupieniu się na pracy kreatywnej oraz ograniczenia kosztów produkcji. Oto najpopularniejsze silniki gier w 2020 roku:


Unity jest najpopularniejszym silnikiem gier na świecie. Przez lata rozwinął się na tyle, że pozwala na tworzenie w pełni profesjonalnych produkcji. Jego największą zaletą są:

  • Elastyczność – pozwala na tworzenie gier praktycznie w każdym gatunku na wiele platform,
  • Społeczność – silnik posiada największą społeczność, która tworzy wiele darmowych assetów dla tego silnika,
  • Materiały do nauki – w Internecie jest mnóstwo wszelkiego rodzaju darmowych materiałów do nauki Unity w postaci poradników, tutoriali, filmów itp.. Jest to bardzo przystępne dla początkującego i średnio-zaawansowanego twórcy gier,
  • Koszt – wykorzystanie silnika Unity jest zupełnie darmowe, pod warunkiem nie przekroczenia przychodu z gry w wysokości 100 000 dolarów rocznie. Unity oferuje również kilka planów w abonamencie, które posiadają dodatkowe udogodnienia dla deweloperów. 

Silnik ten jest najpopularniejszym narzędziem do tworzenia gier, a napędza między innymi znaną produkcję mobilną Pokemon Go. 


Unreal Engine to narzędzie stworzone przez firmę Epic Games. Jego pierwotnym przeznaczeniem była produkcja FPS’ów (First Person Shooter), jednak z czasem został na tyle rozbudowany, że obecnie pozwala na produkcję gier praktycznie w każdym gatunku. Jest to silnik wieloplatformowy, ale mniej elastyczny niż Unity. Unreal Engine jest z kolei narzędziem bardziej zaawansowanym technologicznie i pozwala na tworzenie najlepszych gier AAA, przez co jest tak częstym wyborem w przypadku największych studiów deweloperskich. Pomimo swojego rozbudowania, nie jest on zbyt drogi. Polityka firmy Epic Games dotyczących tego silnika sprawia, że silnik jest całkowicie darmowy do uzyskania przychodu w wysokości 1 miliona dolarów z gry stworzonej przy jego wykorzystaniu. Na Unreal Engine zostało stworzonych wiele produkcji, na przykład bardzo popularne w ostatnich latach PlayerUnknown’s Battlegrounds.


Cry Engine – silnik stworzony przez niemieckie przedsiębiorstwo Crytek. Na jego bazie powstała legendarna seria FPSów Crysis słynących z niesamowitej grafiki, która „paliła” wszystkie komputery w swoich czasach. Choć nie jest to tak popularne narzędzie, jak wyżej wymienione to w dalszym ciągu tworzone są wysokobudżetowe gry z wykorzystaniem Cry engine. W 2018 roku powstały takie gry jak Kingdom Come: Deliverance czy Prey, które napędzane są właśnie silnikiem Cry engine.


Game Maker Studio jest dość specyficzny pośród wyżej wymienionych, gdyż nie wymaga wiedzy dotyczącej programowania, aby móc w nim tworzyć. Jest to idealne narzędzie dla kompletnie początkujących twórców gier, ale i nie tylko. Posiada wbudowany język skryptowy przypominający strukturą JavaScript o stosunkowo prostej składni. Pozwala to bardziej doświadczonym deweloperom na tworzenie zaawansowanych produkcji z jego wykorzystaniem. Jedną z znanych serii, które wykorzystują ten silnik to Hotline Miami.


GODOT – nieco mniej popularny silnik, w którym można tworzyć tytuły 2D jak i 3D. W 2014 został udostępniony na zasadach wolnego oprogramowania co de facto oznacza, że każdy może z niego dowolnie korzystać, a jego kod źródłowy został upubliczniony. Jego twórcy stworzyli w pełni funkcjonalne narzędzia, co bardzo ułatwia proces rozwoju gry. Powstało na nim kilka niewielkich tytułów, takich jak Project Carnival czy DynaDungeons. Nie jest to popularny wybór wśród producentów gier, jednak może służyć studiom niezależnym oraz osobom, które stawiają dopiero swoje pierwsze kroki w tworzeniu gier.


LibGDX – prawdopodobnie najpopularniejszy silnik do tworzenia gier w języku Java. Oferuje całkiem spore możliwości w tworzeniu gier 2D oraz 3D, jednak nie posiada udogodnień w postaci rozbudowanych narzędzi. Aby z niego korzystać należy zaimportować odpowiednie biblioteki do swojego zintegrowanego środowiska programistycznego i po prostu programować. W przypadku gier tworzonych w tym języku programowania libGDX jest dość popularny, jednak problem polega na tym, że raczej nie tworzy się gier w Javie. Oczywiście są od tego odstępstwa, a jednym z nich był na przykład Minecraft, który został napisany właśnie w Javie, a obecnie jest jedną z najpopularniejszych gier na świecie.


Frostbite Engine to silnik, który napędza praktycznie wszystkie najnowsze tytuły ze stajni Electronic Arts. Mówimy tu o takich hitach, jak serie: FIFA, Battlefield, Dragon Age, Mass Effect, Plants vs Zombies, Need for Speed, Madden, Anthem, czy Starwars. Choć Frostbite pozwala na uniwersalność, to jego głównym atutem jest możliwość stworzenia dynamicznej i pełnej efektów specjalnych rozgrywki. W tym kontekście szczególnie istotny jest system niszczenia terenu, którego twórcy tak ochoczo używają chociażby w serii Battlefield. 

Frostbite to wewnętrzna technologia EA i nie istnieje sposób, aby inne studia weszły w jej posiadanie. Nie można jej kupić, czy wypożyczyć.  Na potrzeby coraz to nowszych gier jest nieustannie rozwijana i doskonalona przez specjalnie do tego wydzielony zespół. Jego twórcy nieustannie dążą do perfekcji w symulowaniu rzeczywistości zarówno pod względem grafiki, jak i fizyki. Co ciekawe, w 2021 roku miał miejsce wyciek danych w EA, przez to do sieci trafiła część kodu źródłowego tego silnika.

Co przyniesie przyszłość?

13 maja 2020 została zaprezentowana nowa wersja silnika Unreal, czyli Unreal Engine 5. Jego premiera ma się odbyć w pierwszym kwartale 2021 roku. Twórcy obiecują prawdziwą rewolucję w tworzeniu gier, szczególnie na polu importowania modeli 3D. Gdy artysta stworzy dla przykładu model budynku, to zanim zostanie on zaimportowany do silnika musi zostać ograniczona jego szczegółowość, aby gra miała szansę płynnie działać. Jest to czasochłonny proces, który będzie można całkowicie pominąć w Unreal Engine 5. Została tam zaimplementowana obsługa wysokiej jakości modeli, które zwiększają swoją szczegółowość wyłącznie, gdy gracz się do nich zbliża. Jest to rewolucyjne rozwiązanie, ponieważ pozwala pominąć cały proces ograniczania jakości modelu, a importowanie go prosto z programu do tworzenia grafiki 3D stanie się teraz możliwe.

Miłośnik gier komputerowych mający na swoim koncie jeden drobny tytuł – branżową grę o pozycjonowaniu stron internetowych „SEO Tales: First day at work”. Wychowany na Gothicu oraz Tzar: The Burden of the Crown. Zawodowo współwłaściciel agencji marketingu internetowego.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x