Lista życzeń Steam – najlepszy predyktor sukcesu?

Lista życzeń Steam – najlepszy predyktor sukcesu?

Produkcja gier komputerowych to czasochłonne i kosztowne zajęcie. Często wiąże się z koniecznością pozyskania inwestorów lub kredytu, aby w ogóle projekt miał szansę powstać. Jednak w branży kreatywnej trudno obiektywnie przewidzieć, jaki sukces odniesie projekt, a taką właśnie jest tworzenie gier komputerowych.

Jednak dość przypadkowo powstało narzędzie, które pozwala całkiem nieźle oszacować odbiór i sprzedaż tytułu, czyli Whishlista (lista życzeń) na platformie Steam. Czym ona to dokładnie jest, jak działa i jakie ma znaczenie dla projektu w branży gier?

Lista życzeń Steam, czyli co?

Steam jest najpopularniejszą platformą dystrybucji gier oraz serwisem społecznościowym graczy na świecie. Powstała ona w 2003 roku za sprawą firmy Valve Corporation i od tego czasu uzyskała status hegemona branży z racji braku sensownej konkurencji. Platforma z biegiem lat była rozszerzana o kolejne funkcje, aż twórcy zaimplementowali w swoim serwisie tzw. Whishlistę. Co to takiego?

Whishlista, czyli lista życzeń jest specjalnym miejscem, w którym gracze mogą umieszczać gry, które będą chcieli zakupić, gdy tylko pojawi się taka możliwość. Produkcje mogą być umieszczane na platformie Steam przed premierą, co często jest jednym z działań strategii marketingowej. Z czasem Whishlista stała się pewnym wyznacznikiem, co do oczekiwanego sukcesu sprzedażowego gry, lub jego braku. 

Działanie Whishlisty

Użytkownicy lubią dodawać gry, które ich interesują do swojej wishlisty, ponieważ jest to niezwykle proste i odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. Gdy dany użytkownik doda już konkretny tytuł do listy życzeń to deweloper otrzymuje możliwość kreowania dodatkowych działań promocyjnych. Jest ich kilka, a dwa główne to:

  • Premiera tytułu (pełna premiera, lub wydanie w ramach Early Access)  – osoba, która dodała tytuł do whishlisty otrzymuje powiadomienie w przypadku wydania tytułu. Mogą być to nawet dwa komunikaty, pierwszy w przypadku premiery Early Access i kolejny podczas normalnej premiery. 
  • Zniżka na tytuł – Użytkownik może otrzymać powiadomienie w przypadku, gdy deweloper obniży cenę produkcji na określony czas. Aby tak się stało obniżka musi wynosić ponad 20% i musi trwać co najmniej 8 godzin, ale nie więcej niż tydzień. Stosowanie tej funkcji pomaga okresowo zwiększać zainteresowanie tytułem już po premierze.

Wykorzystanie tych funkcji listy życzeń może znacznie przyczynić się do wzrostu sprzedaży i rentowności produktu. Istotne jest również, że gry o najwyższych pozycjach na liście życzeń całego Steama są stale widoczne, co dodatkowo napędza cały marketing, a o produktach na szczycie listy życzeń Steama jest zwykle głośno w skali globalnej.

Lista życzeń Steam – wady i zalety

Steam z racji swojej pozycji na rynku stał się miejscem, do którego trafia prawie każda gra wydana na komputery osobiste. W związku z tym Whishlista jest już pewnego rodzaju standardem dla producentów w procesie szacowania oczekiwanego sukcesu gry. Jest bardzo często wykorzystywana, przez to, że nie istnieje praktycznie żaden inny sensowny wskaźnik spodziewanej sprzedaży danej gry. A jest on bardzo potrzebny, ponieważ gamdev to przede wszystkim biznes. I to bardzo kosztowny biznes.

W przypadku ciekawego tytułu i odpowiednio sprawnego marketingu Whishlista może stać się dodatkowym wsparciem dla projektu. Głośna produkcja może uzyskać pokaźną liczbę użytkowników, którzy dodadzą go do swojej listy życzeń, a to już stanowi pewien wskaźnik oczekiwanej sprzedaży gry. Dzięki bogatej whishliście można uzyskać dodatkowe środki na produkcję i marketing od banku, czy też inwestorów. Są to osoby i instytucje, które wierzą wyłącznie w twarde dane, o co naprawdę trudno w branży gier, dlatego też lista życzeń może być bardzo przekonująca w tym kontekście.

Jednak whishlista posiada również swoje drugie dno. Gdy wydawca umożliwia dodanie tytułu do swojej listy życzeń, a użytkownicy niechętnie z tego skorzystają to może pojawić się problem. W takim wypadku nawet, jeżeli gra jest wybitna, ale na przykład z powodu kiepskiego marketingu nie podbija listy życzeń to jest to jasny sygnał ostrzegawczy dla wydawców, banków i inwestorów. Mogą oni wycofać się z finansowania projektu i najzwyczajniej w świecie zostanie on anulowany. Dlatego też whishlistę należy używać z rozwagą.

Podsumowanie

Whishlista platformy Steam jest narzędziem, którego świadomość istnienia jest wręcz obowiązkowa w dzisiejszej branży gier komputerowych. Odpowiednio użyta może bardzo usprawnić strategię marketingową produktu, jednak wykorzystana niewłaściwie może również pogrążyć cały projekt. Warto mieć to na uwadze i zadbać o to, aby przed umieszczeniem gry na platformie Steam było o niej już stosunkowo głośno wśród graczy. W dzisiejszych czasach jakość gry nie konieczne warunkuje sukces sprzedażowy produkcji. Równie istotny, a czasem nawet i bardziej jest skuteczny marketing, który pozwoli się przebić grze. Szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji, powstawania coraz większej ilości gier, a także postępującej fragmentacji rynku.  

Miłośnik gier komputerowych mający na swoim koncie jeden drobny tytuł – branżową grę o pozycjonowaniu stron internetowych „SEO Tales: First day at work”. Wychowany na Gothicu oraz Tzar: The Burden of the Crown. Zawodowo współwłaściciel agencji marketingu internetowego.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x