Produkcja gier komputerowych to czasochłonne i kosztowne zajęcie. Często wiąże się z koniecznością pozyskania inwestorów lub kredytu, aby w ogóle projekt miał szansę powstać. Jednak w branży kreatywnej trudno obiektywnie przewidzieć, jaki sukces odniesie projekt, a taką właśnie jest tworzenie gier komputerowych.
Jednak dość przypadkowo powstało narzędzie, które pozwala całkiem nieźle oszacować odbiór i sprzedaż tytułu, czyli Whishlista (lista życzeń) na platformie Steam. Czym ona to dokładnie jest, jak działa i jakie ma znaczenie dla projektu w branży gier?
Spis treści
Lista życzeń Steam, czyli co?
Steam jest najpopularniejszą platformą dystrybucji gier oraz serwisem społecznościowym graczy na świecie. Powstała ona w 2003 roku za sprawą firmy Valve Corporation i od tego czasu uzyskała status hegemona branży z racji braku sensownej konkurencji. Platforma z biegiem lat była rozszerzana o kolejne funkcje, aż twórcy zaimplementowali w swoim serwisie tzw. Whishlistę. Co to takiego?
Whishlista, czyli lista życzeń jest specjalnym miejscem, w którym gracze mogą umieszczać gry, które będą chcieli zakupić, gdy tylko pojawi się taka możliwość. Produkcje mogą być umieszczane na platformie Steam przed premierą, co często jest jednym z działań strategii marketingowej. Z czasem Whishlista stała się pewnym wyznacznikiem, co do oczekiwanego sukcesu sprzedażowego gry, lub jego braku.
Zobacz pozostałe wpisy z serii „Poradniki Steam”
Jak zwrócić grę na Steam? Jak udostępnić gry na Steam? Jak pobrać i zainstalować Steam? Gdzie Steam instaluje gry?Działanie Whishlisty
Użytkownicy lubią dodawać gry, które ich interesują do swojej wishlisty, ponieważ jest to niezwykle proste i odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. Gdy dany użytkownik doda już konkretny tytuł do listy życzeń to deweloper otrzymuje możliwość kreowania dodatkowych działań promocyjnych. Jest ich kilka, a dwa główne to:
- Premiera tytułu (pełna premiera, lub wydanie w ramach Early Access) – osoba, która dodała tytuł do whishlisty otrzymuje powiadomienie w przypadku wydania tytułu. Mogą być to nawet dwa komunikaty, pierwszy w przypadku premiery Early Access i kolejny podczas normalnej premiery.
- Zniżka na tytuł – Użytkownik może otrzymać powiadomienie w przypadku, gdy deweloper obniży cenę produkcji na określony czas. Aby tak się stało obniżka musi wynosić ponad 20% i musi trwać co najmniej 8 godzin, ale nie więcej niż tydzień. Stosowanie tej funkcji pomaga okresowo zwiększać zainteresowanie tytułem już po premierze.
Wykorzystanie tych funkcji listy życzeń może znacznie przyczynić się do wzrostu sprzedaży i rentowności produktu. Istotne jest również, że gry o najwyższych pozycjach na liście życzeń całego Steama są stale widoczne, co dodatkowo napędza cały marketing, a o produktach na szczycie listy życzeń Steama jest zwykle głośno w skali globalnej.
Lista życzeń Steam – wady i zalety
Steam z racji swojej pozycji na rynku stał się miejscem, do którego trafia prawie każda gra wydana na komputery osobiste. W związku z tym Whishlista jest już pewnego rodzaju standardem dla producentów w procesie szacowania oczekiwanego sukcesu gry. Jest bardzo często wykorzystywana, przez to, że nie istnieje praktycznie żaden inny sensowny wskaźnik spodziewanej sprzedaży danej gry. A jest on bardzo potrzebny, ponieważ gamdev to przede wszystkim biznes. I to bardzo kosztowny biznes.
W przypadku ciekawego tytułu i odpowiednio sprawnego marketingu Whishlista może stać się dodatkowym wsparciem dla projektu. Głośna produkcja może uzyskać pokaźną liczbę użytkowników, którzy dodadzą go do swojej listy życzeń, a to już stanowi pewien wskaźnik oczekiwanej sprzedaży gry. Dzięki bogatej whishliście można uzyskać dodatkowe środki na produkcję i marketing od banku, czy też inwestorów. Są to osoby i instytucje, które wierzą wyłącznie w twarde dane, o co naprawdę trudno w branży gier, dlatego też lista życzeń może być bardzo przekonująca w tym kontekście.
Jednak whishlista posiada również swoje drugie dno. Gdy wydawca umożliwia dodanie tytułu do swojej listy życzeń, a użytkownicy niechętnie z tego skorzystają to może pojawić się problem. W takim wypadku nawet, jeżeli gra jest wybitna, ale na przykład z powodu kiepskiego marketingu nie podbija listy życzeń to jest to jasny sygnał ostrzegawczy dla wydawców, banków i inwestorów. Mogą oni wycofać się z finansowania projektu i najzwyczajniej w świecie zostanie on anulowany. Dlatego też whishlistę należy używać z rozwagą.
Podsumowanie
Whishlista platformy Steam jest narzędziem, którego świadomość istnienia jest wręcz obowiązkowa w dzisiejszej branży gier komputerowych. Odpowiednio użyta może bardzo usprawnić strategię marketingową produktu, jednak wykorzystana niewłaściwie może również pogrążyć cały projekt. Warto mieć to na uwadze i zadbać o to, aby przed umieszczeniem gry na platformie Steam było o niej już stosunkowo głośno wśród graczy. W dzisiejszych czasach jakość gry nie konieczne warunkuje sukces sprzedażowy produkcji. Równie istotny, a czasem nawet i bardziej jest skuteczny marketing, który pozwoli się przebić grze. Szczególnie w kontekście rosnącej konkurencji, powstawania coraz większej ilości gier, a także postępującej fragmentacji rynku.