Ile razy zdarzyło Wam się kupić jakąś grę tylko dlatego, że gra w nią wiele osób, choć wcale nie myśleliście wcześniej o jej zakupie? Jak pokazują fakty, jednym z bardzo istotnych z argumentów decydujących o tym, czy kupimy daną grę jest liczba aktywnych graczy, co można przełożyć na stwierdzenie, że gra jest po prostu popularna. Steam, będący wiodącą platformą dystrybucji gier od lat, doskonale zdaje sobie z tego sprawę i aby zachęcić nas do kupna kolejnych gier podstawia nam pod nos kilka rozwiązań, dzięki którym w prosty sposób zweryfikujemy czy dana gra jest hitem.
Spis treści
Sposób 1. steamdb.info
Oficjalna baza danych Steama, na której znajdziesz szereg statystyk. Na stronie głównej prezentowane są gry w podziale na:
- najczęściej ogrywane tytuły w historii,
- gry zyskujące na popularności w ciągu ostatniego tygodnia
- popularne premiery (pod względem liczby graczy)
- „gorące” premiery (pod względem ocen)
Jednak nas najbardziej interesuje możliwość wyszukania konkretnej gry. W tym celu, na górze strony wpisz interesującą Cię grę. W trakcie wpisywania pojawią się propozycje gier pasujące do wpisywanych słów. Wejdź w tytuł, który chcesz sprawdzić. Już na pierwszym widoku, po prawej stronie otrzymujesz informację ilu graczy aktualnie jest w danej grze.
Jednak najwięcej informacji znajduje się w zakładce „charts” gdzie otrzymasz informacje dodatkowe takie jak największy peak w historii gry, peak w ostatnich 24h oraz wykresy pokazujące jaki był trend w ciągu ostatnich tygodni i miesięcy.
Co więcej, możesz oznaczyć, aby pojawiła się informacja o liczbie oglądających dany tytuł na Twitchu:
Sposób 2. steamcharts.com
Kolejną możliwością jest steamcharts.com, który działa na podobnej zasadzie jak SteamDB. Różnica jest już jednak widoczna na etapie wyszukiwania, ponieważ wpisując interesujący nas tytuł, propozycje gier nie pojawiają się od razu, a dopiero po wciśnięciu przycisku „enter”. Następnie szukamy interesującą nas grę (jeśli dobrze wpisałeś zapytanie to pojawi się na samej górze), a następnie przeglądamy statystyki:
Co do zasady to znajdują się tutaj te same dane co w przypadku SteamDB, ale podane w nieco innej formie.
Sposób 3. Baza gier na BedzieGrane.pl
W naszej bazie gier również zamieszczamy wykresy pobierane bezpośrednio ze SteamDB, więc jeśli opisaliśmy już jakiś tytuł, w każdym z nich uzyskasz informacje na temat liczby graczy w ostatnich 24h, największy peak w historii, a także aktualną liczbę grających.
Które gry są najpopularniejsze na Steamie?
I tutaj z pomocą ponownie przychodzi SteamDB oraz SteamCharts, tylko, że tym razem mówimy o ich stronach głównych – znajdują się tam najważniejsze informacje na temat popularnych tytułów, a także ciekawych premier i gier, które z różnych przyczyn uzyskały popularność w ostatnich dniach czy godzinach.
Istnieje jednak jeszcze jeden ciekawy adres, który może nam w tym pomóc – store.steampowered.com/charts/ , czyli oficjalny sklep Steama. Na stronie głównej znajdziemy po kilka bestsellerów czy najczęściej ogrywanych gier. Jednak w menu po lewej stronie znajdują się zakładki, które rozszerzają te informacje do 100 tytułów, które możemy sortować wg:
Co więcej, możemy również podejrzeć:
- cotygodniowe notowania bestsellerów (100 najlepszych produktów według przychodu)
- najlepsze gry w danym roku – lista z podziałem na kilka kategorii (np. platyna, złoto itd.), w zależności od osiągniętego przychodu netto. Ponadto mamy możliwość filtrowania wg wielu cech,np. najlepsze na VR, Steam deck itd.
- największe premiery ostatnich miesięcy – tutaj możliwości jest dość sporo, a sama zakładka została świetnie opracowana wizualnie. Każdy z tytułów posiada najważniejsze informacje, a widok listy można sortować na wiele sposobów:
Podsumowanie
Steam doskonale zdaje sobie sprawę, że jeśli nie mamy w co grać, przeglądamy szereg statystyk, oglądamy ulubionych streamerów i na bazie ocen innych graczy decydujemy się na zakup gry, o której wcześniej nawet nie słyszeliśmy. Udostępnianie tego typu statystyk to po części ukłon w stronę graczy, który jednak podyktowany jest czystą chęcią zwiększenia zysków ze sprzedaży. Ale czy to źle? Dla nas istotne jest, że możemy bez problemy zweryfikować czy dany tytuł ogrywa wielu graczy, jakie wystawiają oceny, a także czy pojawiają się jakieś mniej znane gry, ale zyskujące popularność w ostatnich dniach. Co więcej, pamiętajcie o możliwości zwrotu gry o ile nie zagraliście w nią więcej niż 2h, a data zakupu nie przekracza 14 dni.