Gamedev – co to znaczy?

Gamedev - co to znaczy

Śledząc informacje prasowe na temat ulubionych gier nierzadko natkniemy się na wywodzący się z języka angielskiego termin “gamedev”. Co on dokładnie oznacza?

Czym jest gamedev?

Gdy kilkadziesiąt lat temu pierwsze gry dopiero pojawiały na rynku, wiele osób wróżyło rychły koniec tego trendu. Mówiły o tym, że jest to tylko chwilowa ciekawostka i szybko się wszystkim znudzi. Prawdopodobnie nie mogły się bardziej mylić. Przez te wszystkie lata produkcja gier komputerowych wyrosła do prawdziwej branży, która na świecie generuje miliardy dolarów przychodu rocznie. Tą branżę potocznie nazywamy właśnie gamedevem.

Gamedev oznacza po prostu branżę tworzenia gier komputerowych. Jest to stosunkowo szerokie pojęcie, ponieważ obejmuje ono mnóstwo zawodów, takich jak:

  • programista,
  • grafik 2D,
  • grafik 3D,
  • tester,
  • inżynier dźwięku,
  • reżyser,
  • quest designer,
  • gameplay designer,
  • i wiele innych.

Stworzenie gry komputerowej wymaga mnóstwa ludzi o naprawdę różnych talentach. Największe gry AAA tworzone są przez zespoły składające się nawet z setek osób. Dla przykładu – Red Dead Redemption 2 studia Rockstar było tworzone 8 lat przez zespół składający się z około 2000 osób. Robi wrażenie, prawda? 

Jak rozpocząć swoją przygodę w gamedevie?

To zależy w czym się specjalizujesz. Tworzenie gier to przede wszystkim praca kreatywna, dlatego bez względu na Twoje umiejętności musisz stworzyć portfolio, które udowodni, że potrafisz robić daną rzecz. Jeżeli jesteś programistą to przy wykorzystaniu ogólnodostępnych i darmowych assetów z Internetu spróbuj stworzyć swoją własną grę. Nie musi to być duży tytuł, ważne żeby pokazał, że wiesz jak to robić.

Jeśli zajmujesz się dźwiękiem lub muzyką to w ramach portfolio możesz stworzyć udźwiękowienie do jakiejś gry open source. Takich projektów jest mnóstwo, wystarczy poszukać w Internecie.

W przypadku grafików sprawa jest jeszcze prostsza, wystarczy stworzyć kilka grafik 2D lub 3D do istniejącej lub wymyślonej na prędko gry i przedstawić je podczas ubiegania się o pracę.

Możesz również spróbować stworzyć własny tytuł, jednak musisz mieć świadomość skali takiego przedsięwzięcia. To jest nie proste i będzie wymagało od Ciebie nauczenia się wielu różnych rzeczy. Produkcja takiej gry to minimum rok pracy i to tylko w przypadku naprawdę niewielkich tytułów. To trudne, jednak zdarzało się, że gry tworzone przez pojedyncze osoby odnosiły ogromne sukcesy. Przykładem jest chociażby Stardew Valley autorstwa Erica Barone’a.

Etapy produkcji gry

Tworzenie każdej gry komputerowej można podzielić z grubsza na 3 etapy. Są to:

Preprodukcja

Początkowy etap, w którym twórcy skupiają się na stworzeniu ogólnego zamysłu gry. Dyskutują i piszą dokumentację dotyczącą takich aspektów gry jak: gameplay, fabuła czy technologia.

Produkcja właściwa

Główny etap tworzenia gry, podczas którego powstają właściwe grafiki, kod źródłowy czy też oprawa dźwiękowa. Tytuł jest również na bieżąco testowany, co pomaga oceniać efekty pracy i wcześnie eliminować poważne błędy. Podczas tego etapu założenia z preprodukcji nierzadko są modyfikowane. Powody mogą być różne, niektóre pomysły się nie sprawdzają, inne są po prostu zbyt drogie. Na samym końcu tego etapu ma miejsce premiera tytułu. 

Postprodukcja

Post produkcja rozpoczyna się w chwili premiery gry. Po tym wydarzeniu twórcy przystępują do tworzenia aktualizacji mających na celu eliminację ostatnich błędów oraz dodanie nowej zawartości. Etap ten może trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat. 

Co warto jeszcze wiedzieć o pracy w gamedevie?

Tworzenie gier to w dalszym ciągu dość młody zawód, który rządzi się swoimi prawami. Po pierwsze decydując się pracę jako twórca gier pogódź się z tym, że przez całą swoją karierę zawodową będziesz się uczyć. Rozwój technologiczny i artystyczny gier komputerowych jest rzeczą stałą, a za tym musi iść rozwój i nauka pracowników. Dlatego właśnie prawdopodobnie nigdy nie dojdziesz do momentu, w którym pomyślisz sobie “dobra, wiem już wszystko o tej pracy”.

Drugim, wartym poruszenia aspektem jest fakt, że jest to stosunkowo ryzykowny zawód. W przypadku dużych studiów nie jest jeszcze tak źle, jednak twórcy gier niezależnych mają znacznie trudniej. Ich praca uzależniona jest de facto od każdego pojedynczego sukcesu, a w przypadku potknięcia istnieje duża szansa na bankructwo studia. Z drugiej strony stworzenie bardzo dobrej produkcji, która zdobędzie popularność wiąże się również z dobrymi zarobkami i wysokimi premiami.

Kolejną rzeczą typową dla gamedevu jest tzw. crunch. Przed premierą nowej gry studia bardzo często narzucają pracownikom obowiązkowe nadgodziny, co może trwać nawet kilka miesięcy. Niestety – jest to dość powszechna praktyka, jednak zaczyna być o tym coraz głośniej. W przyszłości problem crunchu w branży może zostać ukrócony, ale to kwestia co najmniej kilku lat.

Gamedev – Podsumowanie

Gamedev to niezwykle ciekawa branża, która przyciąga ogrom ludzi z całego świata. Nic dziwnego, praca polegająca na tworzeniu inspirujących historii, które pasjonują innych dla wielu osób jest po prostu idealna. Duma wynikająca z pracy nad takimi projektami czy całkowity brak rutyny to coś, co w większości zawodów trudno odnaleźć. Właśnie dlatego gamedev to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż na świecie.

Student, programista, a w wolnych chwilach pełnokrwisty fan gier komputerowych. Gry RPG zajmują szczególne miejsce w jego sercu, jednak żadnym gatunkiem nie pogardzi. Wyznaje jedną z najważniejszych zasad w środowisku graczy, czyli “Gry łączą, a nie dzielą”.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x