Game Dev Tycoon – opis fabuły
Game Dev Tycoon rozpoczyna się w latach 80. i może (w zależności od umiejętności gracza) toczyć się przez ponad 30 lat. Gracz wciela się w młodego geeka, który – wzorem wszystkich najpiękniejszych mitów tego okresu – zakłada swoje pierwsze studio deweloperskie w rodzinnym garażu. Czy te skromne początki przyniosą młodemu fanowi gier kolosalne sukcesy w przyszłości? Wszystko uzależnione jest od kolejnych decyzji gracza. Analizuj, przewiduj, planuj i walcz o utrzymanie się na rynku. Czy uda Ci się odnieść sukces, czy upadniesz zanim świat pozna grafikę 3D?
Game Dev Tycoon – na czym polega?
Game Dev Tycoon to gra ekonomiczna rozgrywana w trybie rzeczywistym. Estetycznie realizowana została w oparciu o prostą grafikę (w zależności od etapu gra toczy się w jednym pomieszczeniu lub zestawie pomieszczeń) w rzucie izometrycznym. Zadaniem gracza jest odpowiednie zarządzanie czasem, zasobami i umiejętnościami bohatera oraz – w późniejszych etapach – jego zespołu, by rozwinąć firmę deweloperską i w ciągu kilku dekad stać się gigantem growego rynku.
Rozgrywkę rozpoczyna się z określonym budżetem i siedzibą w postaci rodzinnego garażu. Pierwszą decyzją, jaką podejmuje gracz, jest oczywiście określenie charakteru debiutanckiego tytułu młodego inwestora. To od niego zależy temat, gatunek oraz platforma gry. Odpowiednie łączenie ze sobą różnych możliwości ukrywających się pod tymi specyfikacjami, pozwala na odniesienie sukcesu. Z czasem gracz zyskuje do dyspozycji całą paletę opcji, a wybranie właściwych „zestawów” staje się coraz trudniejsze.
Po podjęciu decyzji dotyczącej tematu, gatunku oraz platformy, gracz musi określić jeszcze wiele aspektów realizacyjnych. Na początku rozgrywki jest to przede wszystkim grafika (lepiej zainwestować w tytuł tekstowy, czy może pokusić się o bardziej zaawansowane 2D?), ale z czasem przed graczem otwierają się nowe możliwości. By odblokowywać kolejne funkcje, konieczne jest czynienie inwestycji ze zdobywanych punktów. Punkty badań zdobywa się podczas tworzenia i dystrybuowania kolejnych tytułów. Obok punktów funkcjonują też np. „błędy”, wobec których postępowanie (poświęcić dodatkowy czas i fundusze na ich usunięcie, czy redukować je po premierze?) może zdeterminować przyszłość produkowanego tytułu.
Produkcja gry podzielona jest na etapy. Na początku gracz skupia się przede wszystkim na rozdystrybuowaniu priorytetów w kategoriach: silnik, rozgrywka, opowieść i zadania. Oczywiście rozbudowa tych elementów powinna być tożsama z wcześniej podjętymi decyzjami w obrębie tematu, gatunku i platformy – w niektórych rodzajach gier lepiej skupić się na silniku, podczas gdy w innych powinna dominować opowieść i zadania. Później podobne decyzje podejmuje się w kontekście dialogów, projektowania poziomów, sztucznej inteligencji, projektu świata, grafiki, dźwięku itd.
Proces tworzenia gry kończą oceny krytyków oraz określenie poziomu sprzedaży. Wysokie noty napędzają zainteresowanie tytułem i przyciągają do studia fanów. To z kolei daje pieniądze i punkty, a te pozwalają na kolejne inwestycje – w biuro, współpracowników i przede wszystkim kolejne tytuły. Jeżeli te ostatnie będą trafne, gracz będzie mógł kontynuować rozgrywkę i z czasem przyjmować zlecenia od zewnętrznych inwestorów, tworzyć gry AAA, realizować kontrakty, czy brać udział w targach. Jeżeli nie, cóż… pozostanie rozpocząć rozgrywkę od początku.
Jakie tryby posiada Game Dev Tycoon?
W Game Dev Tycoon dostępny jest jedynie tryb single player. Rozgrywka jednak zmienia się przy każdym podejściu. Wszystko zależy od podejmowanych decyzji i tworzenia różnych połączeń między kolejnymi aspektami gry. Ważne są też reakcje na zdarzenia losowe – rzecz jasna zmieniające się w przypadku każdej następnej rozgrywki.