Dla jednych – stanowi o słabości danej gry, dla drugich – gwarantuje rozgrywkę na odpowiednim poziomie intensywności i niezłą przygodę. A jaka jest prawda? Czym jest fabuła liniowa i dlaczego dla niektórych jest to gorsze rozwiązanie od swobodnej przygody?
Fabuła liniowa to rodzaj narracji, w której historia jest prowadzona w jednym, określonym porządku, a gracz nie ma wpływu na bieg wydarzeń. Akcja toczy się w jednej, niezmiennie ustalonej kolejności, a wybory gracza wpływają tylko na sposób rozegrania poszczególnych fragmentów fabuły. W tej formie narracji brak jest interaktywności i możliwości wpłynięcia na końcowy rezultat gry. W grach z taką fabułą, jedynym zadaniem gracza jest odkrywanie historii i zrozumienie zdarzeń, które nią rządzą.
Spis treści
Przykłady znanych gier z liniową fabułą:
- „Half-Life”
- „Call of Duty”
- „Metal Gear Solid”
- „Uncharted”
- „The Last of Us”
- „Resident Evil”
- „Final Fantasy”
- „Tomb Raider”
- „Assassin’s Creed”
- „Gears of War”
Warto pamiętać, że linia fabularna w grach może być również w pewnym stopniu zmieniana przez decyzje gracza, ale jednak nie wpływa ona na końcowy rezultat gry.
Niezależne gry z liniową fabułą:
- „Firewatch”
- „What Remains of Edith Finch”
- „Gris”
- „Inside”
- „Limbo”
- „Unravel”
- „Abzû”
- „Journey”
- „Brothers: A Tale of Two Sons”
- „Gris”
Czy gry z liniową fabułą są dla Ciebie?
Jak to mówią – jeden Rabin powie tak, a inny powie nie, a tak po prawdzie to wiele zależy od Twoich preferencji gamingowych. Gry z liniową fabułą cechują się prostą i często dość przewidywalną ścieżką fabularną, co może być atrakcyjne dla niektórych graczy, którzy cenią sobie przejrzysty i zorganizowany przebieg fabuły. Chociaż liniowość nie musi oznaczać przewidywalności, bo fabuły gier liniowych mogą być przecież genialne! Innym graczom taki styl może się jednak wydać zbyt ograniczający i nieatrakcyjny. Ostatecznie, to Ty decydujesz, czy liniowa fabuła jest dla Ciebie interesująca, a przekonać się o tym możesz… a jakże, grając w te gry