Pojęcie gier Indie czy też gier niezależnych pojawia się bardzo często w branżowej nomenklaturze. Zwykle oznacza produkcję o stosunkowo niewielkim budżecie, która została stworzona przez małe studio deweloperskie.
Za takim studiem nie stoją olbrzymi wydawcy, czy wielomilionowe kontrakty. Studia gier niezależnych to najczęściej grupa kilku, bądź kilkunastu osób-pasjonatów, którzy mieli jakiś konkretny pomysł na grę i postanowili wcielić go w życie. Często poświęcają oszczędności swojego życia, aby dowieść projekt do końca i niestety nie zawsze udaje im się osiągnąć sukces.
Gry przez nich produkowane nie mogą poszczycić się ogromnym rozmachem, znanymi aktorami czy zaawansowaną grafiką. Paradoksalnie jednak takie gry jak najbardziej konkurują z najdroższymi produkcjami, ponieważ ich przewaga leży gdzie indziej. Pomysł, stylistyka czy niebanalna fabuła to tylko kilka rzeczy, w których nierzadko gry Indie okazują się lepsze od produkcji AAA. Przykładem takich gier, które osiągnęły sukces to np.:
- Disco Elysium,
- Stardew Valley,
- Hollow Knight,
- Firewatch,
- Valheim,
- This War of Mine,
- Terraria.
Istotną zaletą gier Indie jest fakt, że są zwykle znacznie bardziej przystępne cenowo. Ich cena w dniu premiery często nie przekracza kilkudziesięciu złotych, a potrafią oferować setki godzin zabawy. Najpopularniejsza gra na świecie, czyli Minecraft również powstał jako gra Indie, a dopiero później studio Mojang wraz z Minecraftem zostało zakupione przez Microsoft.
Czy po gry Indie warto sięgać? Oczywiście! Twórcy takiej produkcji bardzo ciężko pracują, aby ich gra przebiła się wśród konkurencji, dlatego stawiają na nieszablonowość. Muszą to robić, jeżeli chcą być zauważeni. Studia Indie raczej nie wydają powtarzalnych gier, bo w ten sposób skazali by się na porażkę i dotkliwe koszty finansowe. Zamiast tego niejednokrotnie byliśmy świadkami powstawania prawdziwych perełek, na których studia urosły do rangi pełnoprawnych deweloperów. Ostatnią głośną grą jest chociażby Valheim, który pomysłowością i angażującym gameplayem przykrywa wszelkie niedoróbki graficzne.