Co to jest Steam?

Co to jest Steam?

Steam to najpopularniejsza platforma do cyfrowej dystrybucji, z której każdego miesiąca korzystają miliony graczy na całym świecie. Sklep został założony w 2003 roku przez firmę Valve – twórców kultowego Counter Strike’a, Doty 2, Half-Life’a czy Left 4 Dead. 

Historia powstania Steam’a

Steam powstał w 2003 roku w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie graczy na tego typu usługi. Wówczas jeszcze spektakularne sukcesy święcił Counter Strike, będący w istocie modyfikacją do Half-Life’a. Gra z miejsca podbiła rynek i pozwoliła Steamowi nieustannie się rozwijać. Twórcy nie tylko systematycznie rozbudowywali swoją ofertę, ale również zaktualizowali interfejs i dbali o rozwój społeczności graczy. Efekty są widoczne gołym okiem także teraz – w styczniu 2022 roku padł rekord liczby graczy, grających w tym samym momencie. Wynik był piorunujący – blisko 30 milionów osób!

Rozbudowana biblioteka Steama zawiera kilkadziesiąt tysięcy najróżniejszych tytułów. Mowa zarówno o największych hitach ostatnich lat, jak i mniejszych niezależnych produkcjach oraz grach retro. Najpopularniejszymi są wciąż PlayerUnknown’s Battlegrounds, Dota 2 oraz Counter Strike. Rekord osiągnął na tej platformie również nasz rodzimy Cyberpunk 2077 – chwilę po oficjalnej premierze grało w niego na Steamie ponad milion osób, pomimo tego, że jest to gra singleplayer (w przeciwieństwie do PUBGa, Doty czy CS:GO)!

Jak Steam osiągnął aż taki sukces?

Cóż, Gabe Newell – dyrektor i współzałożyciel Valve, a więc i samego Steama, doskonale wiedział, co należy zrobić. Swego czasu firma uważana była za jedną z najbardziej innowacyjnych w całej branży gier. Pozwoliła na to premiera kultowego Half-Life’a – produkcji, która na nowo zdefiniowała gatunek FPS. Gra łączyła w sobie wszystko to, co kochają gracze – dynamiczne strzelanie, ciekawe mechaniki, angażującą fabułę i świetną – jak na tamte czasy – grafikę. 

Valve poszedł jednak o krok dalej. Pozwolił on graczom bawić się swoim produktem, czego efektem były liczne amatorskie modyfikacje do gry. I tak powstał Counter Strike – tytuł, który do dziś bawi miliony graczy. Valve jako pierwsze przyczyniło się również do wprowadzenia wirtualnych kluczy do gier, które dzisiaj są już w zasadzie standardem w cyfrowej dystrybucji. 

Jednak to właśnie rosnąca społeczność graczy sprawiła, że Steam stał się tak trwałym produktem. To tu gracze spotykali się, aby rozmawiać, wymieniać doświadczeniami i opiniami na temat ogrywanych przez nich tytułów. Valve zareagowało natychmiast i wkrótce udostępniono możliwość recenzowania gier w sklepie Steam. Dzisiaj jest to jeden z najważniejszych wyznaczników jakości danej produkcji – przynajmniej, jeśli bierzemy pod uwagę dystrybucję na PC.

Serwis zadbał też o niemalże interaktywne forum z podziałem na poszczególne działy. Wszystko to miało na celu zatrzymać gracza jak najdłużej i zbudować wspólnie z nim coś, co będzie dla niego ważne nawet w przyszłości. To tłumaczy, dlaczego tak wiele osób negatywnie zareagowało na działania konkurencyjnego Epic Games Store, gdy ten wykupował nadchodzące premiery na swoją wyłączność. 

Steam nie przestawał się rozwijać nawet na chwilę. Sprawdzone schematy pozostawały bez zmian, a twórcy skupiali się wyłącznie na tych wymagających poprawek. Był to strzał w dziesiątkę. Świetnym rozwiązaniem było także dodanie cyfrowego marketu – miejsca, w którym gracze mogli sprzedawać swoje przedmioty za prawdziwe pieniądze. W praktyce wyglądało to tak: dostawaliśmy lub kupowaliśmy jakiś przedmiot w jednej z gier multiplayer, a następnie mogliśmy go odsprzedać zainteresowanej osobie. Niektóre z takich skórek stworzyli sami gracze, co można sprawdzić w Steam Workshop. 

Uwaga, Steam Deck nadchodzi!

Valve planuje rozwijać Steama także pod innym kątem. Mowa o konsoli Steam Deck, która docelowo ma stanowić konkurencję m.in. dla Nintendo Switch. Urządzenie jest w pełni mobilne i poręczne, dzięki czemu gracz będzie mógł cieszyć się swoimi ulubionymi tytułami także w trakcie długiej podróży. Twórcy chcą, aby Steam Deck umożliwiał włączenie każdej gry dostępnej w bibliotece gracza. Jak wyjdzie w praktyce? Przekonamy się już niebawem, bo Steam Deck trafi w ręce graczy już lada chwila. Pierwsze recenzje nie zwiastują jednak ogromnego sukcesu.

Własne gry, a nawet dystrybucja

Granie na Steam ma jeszcze jedną sporą zaletę. Bibliotekę swoich gier można udostępnić znajomym lub komuś z rodziny. To bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy. Dodatkowo, większość gier dostępnych na Steam ma wbudowane tzw. osiągnięcia, co sprawia, że realizowanie poszczególnych zadań w grze zyskuje bonusowy kolekcjonerski atut. Valve stosuje również szereg zabezpieczeń, które mają uchronić graczy przed potencjalnymi oszustami, w tym kradzieżami kont i przelanych na platformę środków. Gry sieciowe są natomiast strzeżone przez program VAC.

Warto dodać, że za pośrednictwem Steama możemy także tworzyć i sprzedawać własne gry. Pozwala na to narzędzie Steamworks. Oczywiście sklep pobierze za to stosowną prowizję, ale obecnie siłą rzeczy nie ma za bardzo innej alternatywnej drogi w przypadku dystrybucji cyfrowej na PC. 

Miłośnik gier komputerowych mający na swoim koncie jeden drobny tytuł – branżową grę o pozycjonowaniu stron internetowych „SEO Tales: First day at work”. Wychowany na Gothicu oraz Tzar: The Burden of the Crown. Zawodowo współwłaściciel agencji marketingu internetowego.
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x