Świat filmu i gier nieraz potrafi zaskoczyć terminologią. Fakt faktem dla większości początkujących graczy niektóre pojęcia są w ogóle niezrozumiałe albo mylące. Do takiej trójcy zaliczyć może: reboot, remaster oraz remake. Wszystkie trzy terminy definiują bardzo zbliżone do siebie zjawiska, choć istnieje między nimi kilka znaczących różnic. Czym w takim razie jest reboot? Zapraszamy do lektury!
Reboot – tworzenie rzeczy od nowa
Generalnie rebootem nazywamy stworzenie danej produkcji – filmu, serialu lub gry wideo – zupełnie od nowa. Założenia są więc bliźniaczo podobne, jak w przypadku remake’u, choć reboot daje twórcom jeszcze więcej swobody w podejmowanych działaniach. Podczas tworzenia remake’u twórcy rozbijają na drobne części dany tytuł i formują z niego zupełnie nową grę, zachowując jednak fundamenty rozgrywki. Remake może więc różnić się od oryginału grafiką, muzyką, niektórymi ścieżkami dialogowymi, delikatnymi zmianami w fabule i gruntownymi zmianami w mechanice. W takim wypadku twórcy nie mogą iść jednak na całość, a baza gry pozostaje taka sama. Dobrym przykładem remake’u jest gra Mafia: Edycja Ostateczna.
Z kolei reboot to znacznie więcej swobody dla projektantów. Mogą oni bowiem dosłownie zresetować daną grę i zbudować ją na nowo, wykorzystując przy tym innych bohaterów i wydarzenia fabularne. Przykład? Reboot gry Tomb Raider, która pierwotnie wydana została w 1996 roku, a następnie pojawiła się jej nowa wersja w 2013 roku. Różnice? Ta sama bohaterka, ale diametralnie zmieniona historia. Zresztą, nie tylko opowieść została napisana inaczej. Zmianom uległ bowiem nawet wygląd głównej bohaterki, a także lokacje, które eksplorowała w pierwowzorze z 1996 roku.
Z terminem rebootu znacznie częściej spotykamy się w branży filmowej. Zasada jest jednak dokładnie ta sama – przedstawienie raz już opowiedzianej historii na nowo. Najczęściej producenci wybierają w tym celu kultowe marki, a następnie reaktywują je, zatrudniając nowych bohaterów i zmieniając scenariusz. Przykładem może być trylogia Batman w reżyserii Christophera Nolana.
Reboot – zmiany względem pierwowzoru
Zasadniczą różnicą pomiędzy rebootem i remakiem jest to, że ten pierwszy pozwala na dość mocną ingerencję w opowiadaną historię. W zasadzie narrative designerzy mogą napisać zupełnie nową opowieść, bazując jedynie na poszczególnych elementach z oryginalnej wersji. Wśród innych popularnych rebootów gamingowych jest Devil May Cry czy niedawno wydany Doom od Bethesdy. Obie gry stanowią już zupełnie inny produkt względem swoich pierwowzorów, przy jednoczesnym zachowaniu fundamentów rozgrywki.
A co z remasterem? Cóż, remaster to jedynie kosmetyczne usprawnienie niektórych elementów gameplayu oraz grafiki. Zmiany są w tym wypadku zazwyczaj niewielkie i w żaden sposób nie ingerują w opowiadaną historię. Remaster najczęściej koncentruje się wyłącznie na zaimplementowaniu tekstur w wyższej rozdzielczości i poprawkach dotyczących sterowania oraz interfejsu.