Coraz więcej producentów gier wideo decyduje się na założenie własnej platformy, umożliwiającej kupowanie, zarządzanie oraz uruchamianie gier. Najczęściej idzie to w parze z dodatkowymi usprawnieniami, takimi jak licznik osiągnięć, komunikator do rozmów z innymi graczami, czy podstrony pozwalające umieszczać własne opinie i recenzje o danym produkcie. Wśród najpopularniejszych platform tego typu są m.in. Steam, Epic Games Store czy Origin. O podobnym rozwiązaniu pomyślał również Ubisoft – francuski deweloper, który rozwija aplikację Uplay.
Uplay zadebiutowało na rynku w 2009 roku. Początkowo jednak platforma nie przypadła do gustu graczom, co było spowodowane koniecznością stałego połączenia z Internetem, aby cieszyć się jakąkolwiek rozgrywką. Później deweloperzy zrezygnowali z takiego rozwiązania, ale do samego uruchomienia Uplay wciąż potrzebujemy połączenia z siecią. W 2012 roku wprowadzono natomiast klienta Uplay, który zastąpił Ubisoft Game Launcher.
Co więcej, poszczególne gry na Uplay wymagały specjalnej przepustki określanej jako “Uplay passport”. Takie rozwiązanie zastosowano wobec gier wieloosobowych, co przełożyło się na gigantyczne niezadowolenie graczy. Później z tego pomysłu jednak zrezygnowano. Uplay od początku swojego istnienia był jedną z najbardziej problematycznych platform, które wymagały od gracza sporego zaangażowania, nie dając mu jednak niczego w zamian.
Pod kątem samego interfejsu Uplay nie różni się zbytnio od swojej konkurencji. Jest on podzielony klasycznie – na ekranie głównym znajdziemy informacje newsowe oraz te o aktualnych promocjach. Inne zakładki zawierać będą bibliotekę naszych gier, sklep z dostępnymi tytułami, ustawienia itd. Uplay nie posiada potężnej bazy gier, tak jak na przykład Steam (kilka tysięcy najróżniejszych produkcji). Mówimy tutaj o ponad 100 tytułach, z których większość to te, które wydał lub wyprodukował Ubisoft.
Uplay to dzisiaj Ubisoft Connect
W 2020 roku Ubisoft postanowił zmienić nazwę swojej platformy z Uplay na Ubisoft Connect, ale w świadomości graczy dużo lepiej zakodowała się ta pierwsza. Aplikacja jako miejsce cyfrowej dystrybucji gier, a także dość rozbudowany serwis gamingowej społeczności, obsługuje platformy PC, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360, Nintendo eShop oraz systemy Android i iOS, a nawet portal Facebook. Uplay pozwala graczom na zdobywanie osiągnięć oraz komunikowanie się z innymi osobami. Co ciekawe, Ubisoft wystartował ze swoją platformą na premierę Assassin’s Creed II – drugiej odsłony serii o asassynach, którą wielu graczy do dziś uważa za najlepszą spośród wszystkich pozostałych.